Wednesday 28 January 2015

Aqiqah

Aqiqah bermaksud rambut yang berada di kepala bayi yang baru lahir, juga bermaksud pertolongan. Dalam syariat ia bermaksud menyembelih kambing atau bebiri untuk bayi yang baru dilahirkan, manakala kenduri aqiqah merupakan kenduri kesyukuran menyambut kelahiran bayi. Acara tersebut sebaiknya diadakan ketika bayi itu berumur 7 hari dan seterusnya diberikan nama yang elok baginya. Kebanyakan ulamak meletakan aqiqah hukumnya sunat muakkad iaitu menghampiri wajib, dengan aqiqah akan menjadikan anak tersebut dapat memberikan pembelaan atau syafaat kepada orang tuanya pada hari qiamat. Rasullah SAW bersabda:

"Seorang anak terikat dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ke tujuh, dan dicukur serta diberi nama"
                                                                       (Hadith Riwayat: Ahmad & Tarmidzi)

Diriwayatkan oleh Ummu Karaz Al-Ka'biyah bahawa ia pernah bertanya kepada Rasulullah SAW tentang aqiqah. Baginda bersabda "Untuk seorang anak lelaki dua ekor kambing dan untuk seorang anak perempuan seekor, dan tidak ada salahnya kambing jantan atau betina".


Ijmak ulamak menetapkan yang syarat umur haiwan yang dipilih untuk ibadah aqiqah adalah jika unta berumur 5 tahun dan masuk tahun ke 6. Lembu atau kerbau berumur 2 tahun dan masuk tahun ke 3. Kambing atau bebiri berumur 2 tahun atau telah bersalin gigi. Manakala kibash berumur 1 tahun atau telah bersalin gigi. Haiwan yang dipilih juga mestilah tiada sebarang kecacatan dan tidak terlalu kurus. Daging sembelihan aqiqah disunatkan disedekah atau dijamu setelah dimasak.

Aqiqah merupakan satu ibadah yang anda harus menebus nyawa haiwan ternakan tersebut serta menhakmilik penuh sebelum disembelih. Oleh yang demikian anda seharusnya membayar penuh harga kambing aqiqah itu sebelum disembelih untuk menjaga kesempurnaan ibadah aqiqah anda dari sebarang kecacatan. Moga dengan aqiqah ini ibu bapa serta anak tersebut beroleh kebajikan dunia dan akhirat serta dirahmati Allah.