Wednesday 8 February 2017

Mengapa Kambing & Bebiri Perlu Dimport Dari Luar Negara - Bahagian 1

Assalamulaikum & Salam Sejahtera,

Banyak pertanyaan yang saya dapati dari pelanggan ataupun masyarakat umum tentang mengapa kambing ataupun bebiri yang kerapkali digunakan samada untuk aqiqah, qurban, kenduri, masakan atau panggang adalah kambing/bebiri luar yang diimport hidup ataupun sejukbeku...sebahagian besarnya dari Australia/New Zealand dan Burma/Thailand.

Mengapakah perlu diimport....Kemanakah kambing/bebiri tempatan pergi,...dimanakah penternak tempatan,...apa sudah jadi dengan kandang-kandang yang dahulu rancak didirikan dikampung-kampung, dikebun-kebun ataupun ditepian ladang-ladang kepala sawit....yang dahulunya berpotensi menjadi industri kecil, industri desa yang berpeluang menjana pendapatan tetap masyarakat luar bandar... ada yang berkira-kira untuk keluar dari garis kemiskinan dengannya, ada yang berangan-angan untuk menjadi kaya-raya dan banyak yang mengidamkan untuk menjadikannya pendapatan tambahan...second income ataupun third income dan sebagainya.

Jawapannya semua itu hampir TIADA sekarang ini...ataupun telah kembali menjadi hobi masyarakat luar bandar mengisi masa lapang, memelihara ternakan tersebut sebagai "duit sejuk" yang boleh dijual setahun 2-3 kali mengikut musim tertentu. Banyak kandang-kandang menunggu masa rebah kebumi dimamah reput dan anai-anai. Banyak kebun-kebun napier telah menjadi semak samun lain.

Mengapakah ini terjadi, apakah puncanya...Tunggu posting saya seterusnya.